fredag 31 juli 2009

Årets varmaste dag

När vi gick ut idag på morgonen var det årets varmaste dag. Klockan 08.30 var det 30 grader. Under dagen hände det inte något anmärkningsvärt. Jag träffade en vän vid 11-tiden. Vi gick till en kvartersbar, fem minuter från där jag och Birgitta bor, för att prata lite över en kopp kaffe. Varsin cortado blev det. Så småningom blev det kväll. Solen gick ner och temperaturen sjönk. Birgitta stod som vanligt för maten, och medan hon lade sista handen vid den, bar jag ut tallrikar, bestick, glas och drycker. Halv nio minns jag klockan var när vi gick från köket till ute-matplatsen för att sätta oss ner. Då plötsligt, precis i samma stund som vi ställer maten på bordet, blåser det upp. Riktigt kraftiga vindar. Vi bor ganska skyddat, men jag uppskattar en vindhastighet upp emot 10-12 m/s, kanske mer. Vindar som var riktigt heta. Det kändes som att få en gigantisk hårfön riktad mot kroppen. På mindre än tjugo minuter, gick termometern från 30 till 40 grader. Oerhört fascinerande.