fredag 11 februari 2011

Cykeltur på Gran Canaria

De gångna 2 till 3 veckorna har sannerligen inte bjudit på något semesterväder. Stackars de som haft oturen att få sin efterlängtade vilopaus just då. Kyliga nätter och morgnar, kraftiga regnskurar med både blixt och dunder. Idag däremot har vi strålande sol och en molnfri himmel och 25 graders värme.

Vid den här tiden för en knapp vecka sedan, då jag satt och läste ute på terrassen, kom en man fram emot mig och frågade ”äger du det här”. Jag hann knappt svara innan han fortsatte ”då är det du som är Lennart, hej, jag heter Anders”.

Tankarna for och naturligtvis associerade jag till konversationen mellan Stanley och Livingstone, den gången det begav sig i mörkaste Afrika. Men när jag återvände till nuet såg jag ingen upptäcktsresande i tropikhjälm, utan en modernt klädd sportig man som fortsatte med att förklara att han och hans fru hade kommit cyklande ända hit enkom för att hitta oss, Birgitta och mig eller Café L & B. Nu var det ju naturligtvis inte så att de cyklat ända hit från Ö-vik i Sverige, utan från ett hotell, förvisso en bra bit härifrån. Han tillförsäkrade sig om att min arm var bättre och mycket annat, innan jag fick klart för mig att han följt våra eskapader på min blogg och blivit så intresserad att de kände sig tvungna att besöka oss.

De båda var vid ankomsten ännu mätta efter dagens lunch, men varsin öl satt ju inte fel efter cykelturen. Nåväl, det gick som det brukar i goda vänners lag. Många timmar senare och efter både tapas, varm mat, vin, cocktails, whisky, kaffe och kanske något ytterligare, återvände de till sitt hotell med välförrättat värv och med löfte om att komma tillbaka. Fantastiskt trevligt och den uttryckliga uppmaning jag fick av Anders att fortsätta med min blogg har jag för avsikt att följa, vilket detta inlägg är bevis på.

____________________________________________________

Vädret just nu: Molnfritt och 22 grader

Inga kommentarer: