fredag 7 oktober 2011

Tertulia - Café L & B

Klockan är snart fyra på eftermiddagen. Vi har det ovanligt varmt. Men med värmen kommer nästan automatiskt ökade vindbyar, så klimatet är paradisiskt. Det är emellertid så pass varmt att lust saknas att företa sig snart sagt vad som helst. Men när jag ändå förbereder nästa utgåva av The Canary News, kan jag lika gärna plita ner några rader som låtit vänta på sig.



Thomas Gustafsson har skrivit en utomordentlig bok om Spanien. Jag kontaktade honom för en tid sedan för att få ett godkännande att använda några sidor av det han skrivit. Det har nu gått någon tid och jag har ännu inte funnit något vettigt sätt att ”klippa och klistra” i hans text för att använda innehållet för mina egna förhållanden. Istället rekommenderar jag alla att läsa Spanien – en färd genom historien och då i synnerhet kapitel 30: De intellektuellas scen. Här kan man läsa om caféets betydelse för utvecklingen av så skilda ämnen som politik, konst, musik, retorik och allmän vardaglighet.

Vår (Gran Canarias) störste författare, Benito Pérez Galdos, född i Las Palmas 1843, var en stor anhängare av caféliv. Han påstås ha sagt: ”Caféet liknar en stor marknad på vilket oräkneliga produkter av mänskligt vetande byts. Naturligtvis dominerar det värdelösa, men bland allt krams finns också fördolda juveler av omättligt värde”.

Ett påstående som jag till allra största delen kan hålla med om. Så långt har vi lyckats - nu återstår endast en sista liten ansträngning. Att få folk att förknippa Café L & B med tertulia. De yttre förutsättningarna finns onekligen: god mat och fina drycker, musikinstrument och litteratur och intressanta gäster.
_____________________________________________
Vädret just nu: Sol, 5-7 m/s, 35 grader.

Inga kommentarer: