söndag 1 november 2009

En promenad

Minns ni beställningarna från Sverige? För några dagar sedan blev det än märkligare. Då får vi ett ytterst hövligt brev från en person, som i klartext sade sig vara beredd att i princip betala vad som helst, för en av de böcker (Riddarbageriets bröd) vi nyligen sålde till vårt forna hemland. Och, han kom från Barcelona och kunde inte ett ord svenska! Man upphör aldrig att förvåna sig.

I morse var det 21.5 grader varmt. Jag var på väg till Amadores för att göra detta reportage, som något av en pendang till mitt förra inlägg. Jag ville nämligen ge min bok-kund ytterligare något alternativ till strandliv. Kulturlivet har jag berört något mera tidigare och i ett personligt meddelande berättar jag självklart mer om öns begivenheter.

Jag parkerade nära ändplatsen, strax innan rondellen på bildspelets första ruta. Några morgonpigga passerade mig på deras joggingrunda, men annars låg det mesta öde och de många parkeringsplatserna var ännu till övervägande del tomma. Amadores beach club ligger mycket vackert, inbäddat i grönska och 360 graders fri sikt för besökare som väljer att sitta längst ut mot havet.



En inbjudande plats där Birgitta och jag druckit några glas vid ett par tillfällen. Solstolar finns att hyra och såväl mat som dryck serveras vid dessa och under parasollen, om man vill skämma bort sig. I övrigt är det gott om barer och restauranger allt efter håg och fallenhet, längs med stranden.

Några bilder visar det klara havet och spiraltrappan som förbinder strandlinjen med promenadstråket är till för de som vill fiska eller dyka, två mycket populära aktiviteter i vatten som lär vara bland de allra bästa. Några stenkuber som fungerar som vågbrytare hade blivit smyckade av grafitti-målare. Den paketerade bumlingen tyckte jag var ganska trevlig. Till slut kom jag fram till Puerto Rico. Bilden visar början på staden och det finns mer att se, men jag valde att vända här.

Vägen mellan Amadores och Puerto Rico är mycket vacker och cirka 2 kilometer lång. Den passar sig lika bra tidig morgon som sen kväll, då belysningen skapar sin egen charm. Vanligast är att springa, gå eller flanera, men känner man för det är det bara att hoppa i våtdräkten och på med badmössan så kan man ju simma samma sträcka, som mannen gjorde vilken jag hann fånga på bild precis när han tog sig upp ur vattnet.

__________________________________________________

Vädret just nu: Stjärnklart och 24 grader.

Inga kommentarer: