tisdag 27 oktober 2009

Dynerna vid Maspalomas

Det speciella som hände för en tid sedan var att vi fick två bokbeställningar över nätet, under en och samma vecka. Det i sig är ju inte så anmärkningsvärt om det inte vore för att båda kom från Sverige, närmare bestämt trakterna runt Stockholm. Det var roligt att vi hade eftersökta böcker som inte fanns att uppbringa bland alla Nordens olika boklådor och antikvariat. Fraktkostnaderna blev i båda fallen ganska betydande men kunderna var nöjda och det är ju huvudsaken.

Från det Birgitta och jag kom till Gran Canaria har det ena lett till det andra i en obruten kedja av händelser, i de flesta fall av rena tillfälligheter. Från att inte känna en endaste människa har vi idag några nära vänner, många bekanta och vi känner ett mycket stort antal personer från många olika länder. På motsvarande sätt kan en bokförsäljning bli inledningen till något mer. En av kunderna funderade på att åka till Gran Canaria i slutet av november och en korrespondens var inledd om vad som kan vara intressant att se och göra. Förutom lite tips om sevärdheter och annat kan jag idag dessutom ordna fantastiskt fint boende, för betydligt mindre pengar än vad charterbolagen kan erbjuda. Så det här inlägget har sin tillblivelse i en förfrågan från en kund och skall ses som en sak man inte bör missa.

Ta bussen till Playa del Inglés och gå av vid shopping center Tropical. Många bussar går hit och på anslagstavlorna finns information om inte mindre än 17 busslinjer.

Först gick jag ett hundratal meter norrut för att blicka mot San Agustin och tog några kort vid Plaza de Suiza, innan jag vände söderut. Det var som vanligt varmt och skönt. De många temperaturangivelser som finns lite varstans är inte alltid helt tillförlitliga, men den jag fångade på bild stämmer tämligen bra. För hemmabruk har vi inhandlat ett precisionsinstrument och mitt på dagen hade vi 28 grader.

Man kan gå parallellt med havet på två sätt; antingen på stranden eller längs ett promenadstråk en bit upp och cirka 100 meter från havet. Här finns en vacker växtlighet och otaliga sittplatser av varierande form och material.

Längs med stranden finns det kiosker som huvudsakligen serverar drycker. Kiosk nr 1 först och sedan de efterföljande, i stigande ordning mot fyren i Maspalomas.





Vid kiosk nr 3 finns det största utbudet av solstolar att hyra, barer och restauranger. Jag fortsatte och gick som så många andra en bit ut i vattnet och lämnade tillfälliga spår i sanden. Fantastiskt rogivande och en lisa för både kropp och själ.

Jag gick även in en bit bland dynerna. Vinden skapar fantastiska formationer och det böljande sandlandskapet kan ges vassa kanter eller mjuka kullar. Visst har jag med kamerans hjälp valt att på en bild ge intrycket av en ändlös öken med ett par i fjärran på desperat jakt efter en oas, men fullt så stort är det inte. Men en sevärdhet, helt klart!

Jag vänder tillbaka mot bilen sedan jag passerat kiosk nr 8. Går på tillbakavägen genom nudistområdet. Här är för övrigt nästan lika många påklädda som nakna och för den känslige, finns tydliga skyltar som varnar för anblicken av blottad hud.

_________________________________________________

Vädret just nu: Stjärnklart och 22 grader.

Inga kommentarer: