fredag 30 september 2011

Hans Majestät på Gran canaria

Jag har just lämnat ifrån mig material till tidningsredaktionen. I nästa upplaga var det egentligen tänkt att jag skulle ha en artikel om Kung Carl XVI:s villa på Gran Canaria. Jag fick nämligen igår kväll uppslaget att skriva om Sveriges kungafamiljs semesterparadis, högst upp i Puerto Rico. Så idag ryckte jag ut med kameran och följde den noggranna beskrivningen. Till min hjälp hade jag också upphovsmannen, en norrman som tidigare i år gått förbi monarkens galler- och grindförsedda tomt. På den påstod han hängde en skylt, med svenska riksvapnet och namnen på familjemedlemmarna. Dessutom var "Svenska Kungens Villa" ett begrepp bland norrmän, förtydligade han, som ofta förlade sina promenader dit. Själv hade jag aldrig hört talas om något dylikt, men eftersom uppgiftslämnaren stod på sig och hade bekanta som varit på ön betydligt längre än jag, så var jag tvungen att ta reda på fakta. Vi hittade dit, men någon skylt hängde inte på grinden. Visserligen fann vi en krona - men inte tre. Konstigt, tyckte stigfinnaren! -Den satt här tidigare och alla norrmän vet att den svenske kungen bor här. -Men, ingen har visserligen sett honom!

Finns det någon bland läsekretsen som kan ge en förklaring. Vilken historia ligger bakom?
_______________________________________________
Vädret just nu: Stjärnklart och 27 grader.

Inga kommentarer: