söndag 4 oktober 2009

Vin & Ostmässa

Lördag sen förmiddag, beger vi oss till Las Arenas. Förutom ett stort shoppingcenter ligger där även Las Palmas konserthus och mässområde. Bilköerna är omfattande men efter sedvanlig trängsel och hjälpta av ordningsvakter, som ihärdigt blåser i sina visselpipor, blir vi sent omsider av med bilen i ett rymligt parkeringsgarage.

På en stor grusplan är ett 30-tal olika boskapsdjur bundna vid en tvärslå. Det påminner om en gammal western-film där cowboys binder sina hästar utanför saloonen. Men här står istället olika sorters kor och åsnor. Därifrån går vi till utställningshallen. Trots att vi kommer på mässans sista dag är det trängsel framför biljettkassorna. Birgitta väljer att stå i skuggan en bit bort medan jag sakta avancerar framåt, i mitt tycke, i den behagliga temperaturen av 29 grader.

Väl inkomna och efter en kort orientering av produkter och utställare börjar vi provsmakningen. Utbudet är fantastiskt stort och på slutet är det inte alldeles enkelt att skilja den senaste smaken, från den föregående. Men, ett antal sticker onekligen ut och jag stoppar på mig några visitkort av både vin- och ostproducenter. Dessa tänker vi besöka senare och då blir det naturligtvis ett nytt reportage.

De canariska ostarna är av mjölk från ko, get och får. Ibland blandas de, andra gånger är de från endast en mjölksort. Somliga gånger tillsätts socker eller olivolja. Allt från stora fabriker till mindre gårdar, som jag presenterat tidigare, fanns representerade.






Efter många smakupplevelser tog vi en kort promenad utmed havet. Helglediga canarier njöt av vädret på stranden. På vår väg passerade vi bl a två statyer. Dessa i sig var skäl nog att fotografera, och mot bakgrund till byggnadens spännande arkitektur och alltsammans inramat av den härligt blå himlen, tyckte jag mig se konstverk på konstverk, som jag gärna vill delge er.

____________________________________________

Vädret just nu: Stjärnklart och 25 grader

Inga kommentarer: