fredag 18 september 2009

En förmiddags-kopp

Idag åkte jag till Arinaga för att hälsa på Nelson. Under några timmar pratade vi bl a om konst och konstnärer från Kanarieöarna. När jag kom in i hans ateljé såg jag ett flertal påbörjade dukar. Såväl uppspända på väggarna, ståendes på staffli som fasthäftade på golvet. En del lade han sista handen vid, inför en kommande utställning i Sverige.

Sedan slog vi oss ner i köket med var sin kopp koffein. Jag uttrycker mig så för Nelson drack mate medan jag fick kaffe. Mate är en te-liknande dryck, dock med något lägre koffeinhalt än kaffe, som kommer från Latinamerika. Jag har smakat det, men tillvänjningsprocessen lär nog för min del bli tämligen lång. Nelson är desto mera förtjust och det dröjde inte länge förrän han i lyriska ordalag berättade det mesta om denna ädla dryck. Jag tyckte det var intressant och tänkte nu återge en del. Om inte minnet sviker mig var det så här:

Det var indianerna, Guarani, från Paraguay som först upptäckte att man kunde använda bladen från trädet Yerba Mate, till en välsmakande och till och med läkande och allmänt uppiggande dryck. Bruket spred sig sedan till de angränsande länderna och idag är det, förutom i Paraguay, mycket utbrett i Brasilien och Chile och i synnerhet i Argentina. Även här på Gran Canaria kan man köpa det i snart sagt vilken livsmedelsaffär som helst.

I Paraguay kallas det också för tereré och är omåttligt populärt. Och likt mycket som folket uppskattar här i världen har myndigheterna under årens lopp försökt förbjuda både handel och konsumtion. Så när spanjorerna erövrade Chile krävde spanska kyrkan att drickandet skulle upphöra. Under vilken förevändning minns jag inte men troligen var den lika nobel som den som låg till grund för det svenska kaffeförbudet från 1756. Då ansåg man sig tvingad till beslutet ”av öm kärlek till riket och dess invånare”.

Mate kan drickas såväl kallt som varmt och med eller utan sötningsmedel. Men det måste drickas ur en riktig kalebass. De söndersmulade bladen läggs i kärlet varefter vatten hälls på. Sedan dricker man med en bombilla. Det är ett sugrör som samtidigt fungerar som en sil.

Det finns oändligt många modeller av en kalebass och Nelson visade mig sin samling och förklarade vilka kännetecken som avspeglade från vilket land eller område kalebassen kom ifrån, om den var avsedd att gå laget runt eller var någons högst privata ”mugg”.

_________________________________________________

Vädret just nu: uppsprickande molntäcke och 27 grader

Inga kommentarer: