lördag 12 september 2009

Vardagen

Sedan jag skrev senast har det inte hänt mycket. En högst ordinär vecka har förflutit, med arbete, att handla osv. Med andra ord allt sådant som ser likadant ut var man än bor och där den ena dagen knappt går att skilja från den andra. Men, vid närmare eftertanke finns det dock små saker som kan vara värda några rader.

Framför allt har ju vädret en kolossal påverkan på hur man upplever vardagsbestyren. Allt är så mycket lättare när man slipper tänka på lämplig klädsel. Det är ju bara att ge sig av, det man har på sig inne passar ju lika bra ute.

I veckan gick jag till min frisör i Arguineguin; Felipe. Till honom har jag gått alltsedan vi flyttade hit. Här trivs jag. Vi hälsar när jag kommer och vi säger på återseende när jag går. Därutöver sägs ingenting. Han är lika fåordig mot alla kunder och det råder ett lugn i salongen som tilltalar mig (och tydligen många andra också för det är ofta en lång kö). I tre kvart lägger han ner hela sin själ i arbetet med att få hårstråna att ligga rätt. Det kostar 10 € plus 1 € i dricks.

Solen går ganska hårt åt vårt hår. Jag, som var mörkblond blir grå och Birgitta som i Sverige var mycket mörk blir rödhårig. För att råda bot på detta färgar hon det med jämna mellanrum. Hittills har hon inte blivit riktigt nöjd med valet av färgnyans eller dess beständighet, varför ett otal salonger fått förtroendet att försöka. Det är en väldig tur att ön har så osedvanligt många frisörer.

I onsdags hände något mycket ovanligt – det regnade! Under en knapp timme föll så mycket nederbörd att det på trätrallen, blev en skarp skiljelinje mellan torrt och vått längs med den cirkel som bildades till följd av solparasollens skydd.

Jag tvättade också bilen på en bensinstation. Det är mycket vanligt med bås där man med högtryck spolar bilen ren från damm. Först med tvättmedel, därefter med bara vatten. Snabbt och enkelt. 2 € totalt. Noteras bör att det är förbjudet att använda egen hink och svamp.

Andra bagateller som vittnar om att vi är här och inte där, är att vi inte får glömma att köpa vatten och att hålstandarden i färdigperforerade pappersark har två, inte 4 hål.


Tisdagen den 8 september är en viktig dag för alla som vill tillbe jungfru Maria. I Teror anordnas en religiös högtid och i procession runt stadens gator förevisas Nuestra Senora del Piño. Vi bevistade inte evenemanget denna gång, så bilden är från i ifjol.

Många läsare har glädjande nog hört av sig och efterfrågat möjligheten till kommentarer. Lyhörd som jag är, har detta från och med idag blivit möjligt.

__________________________________________________

Vädret just nu: Spridda moln och 30 grader.

Inga kommentarer: