fredag 25 september 2009

Ur dagspressen

Allt har gått sin gilla gång men igår hände något som fick öns tidning, La Provincia att skriva en artikel. I dagens nummer kunde vi läsa att ett gigantiskt fartyg dagen innan hade lagt till vid Arinagas hamn. Det var en oljetanker, vid namn Nordic Fighter, som var 269 meter lång och hade 26 besättningsmän. Orsaken till besöket var att fartyget fått ett allvarligt fel på ankringssystemet och gått till Gran Canaria för service.


Något annat stort, om än inte i bokstavlig mening, är det också varje gång vi får en bokleverans från de svenska förlagen. Idag var det en sådan dag. Bland alla de böcker som förhoppningsvis ska köpas och läsas av våra kunder, var två till mig. Som vanligt bläddrar jag i de nya böckerna, för att stilla den värsta nyfikenheten innan jag kan börja läsa på riktigt. Den första handlar om en svensk som säger sig ha lidit av Anglomani i fyrtio år. Själv har jag varit en del i England och likt författaren fascineras jag av detta land, som jag mycket väl skulle vilja kalla mitt andra hemland.

Den andra boken handlar om Spanien och jag hinner snappa upp under den hastiga genomläsningen att den första charterresan till Kanarieöarna gick till Tenerife och året var 1956. Ett antal trivsamma lästimmar ligger framför mig.

__________________________________________________

Vädret just nu: Molnfritt och 24 grader.

1. Johan Hakelius: Döda vita män
2. Thomas Gustafsson: Spanien. En färd genom historien.

Inga kommentarer: