söndag 9 augusti 2009

En liten marknad

Idag är det söndag, vilken gått i lättjans tecken. Det hade inte funnits något att berätta om det inte vore för några underliga associationer angående veckodagen och innehållet i den bok jag läser för tillfället (eller rättare, en av dem, för jag har alltid flera böcker på gång samtidigt). Bland annat handlar den om handel mellan länder. Och på tal om handel brukar charterbolag och reseguider upplysa om de marknader som finns. I turistområdena på öns södra sida är det främst de i Arguineguin (tisdag), San Fernando (onsdag, lördag) och Mogán (fredag). Men så just på söndagarna finns ett alternativ. Nämligen Faro 2 i Maspalomas. Jag vill emellertid påpeka att denna lilla marknad är väldigt mycket mindre, både till antalet utställare och område. Men till följd av fler privatsäljare och mindre professionalism, går det nog att göra fynd här. Om ni sedan på väg hem börjar ångra och känna tvivel för ert förmodade klipp så är ni i gott sällskap om att missbedöma en affär. Tänk på de holländare som köpte Manhattan av indianerna för 60 dollar för att sedan, 1667 ge den till britterna i utbyte mot Surinam!

Jag är ju trots allt bokhandlare så vad är naturligare än att skriva om böcker. De jag läser nu och som jag alla kan rekommendera är: Imperiernas tid 1815-1919 (varur fakta till stycket ovan är taget); Oscar Wilde – ett författarliv; Avgörandets ögonblick – invasionen i Normandie 1944 samt Den enarmade pianisten.


__________________________________________________

Vädret just nu: stjärnklart och 25 grader